Luxemburgtour-2014.reismee.nl

Dag 5

Vrijdag 5 september, van Spa naar Alhoumont (72 km). Vandaag fantastisch fietsweer. Zo nu dan wat bewolking, maar overwegend zon, niet te warm (24 gr.) en een matige wind uit het zuidwesten. Vanmorgen, na een prima nachtrust, om 7:00 uit bed. Dat oude grote gebouw waar we sliepen was wel wat een rommelzooi, maar de bedden waren goed. Om 8:00 aan een matig ontbijt, de boterkuipjes waren 9 maanden over datum en die hebben we maar laten staan. Om 9:00 zaten we weer op de fiets. Gisteren ging het vanaf Maastricht eerst nog een stukje vals plat, maar al snel werd het serieus en moest er geklommen worden. De eerste 30 km van 50 naar 320 meter en naar Spa naar 550 meter hoogte. Vandaag een 4-tal pittige klimmen van zo'n 4 km, tot zo'n 8 a 9%. Maar wel door een fantastisch mooi heuvelachtig landschap, met veel bossen en prachtige vergezichten. Wat het fietsen betreft, zijn we aardig aan elkaar gewaagden dat is wel zo plezierig. De tocht ging vandaag van Spa via Gleize (6,5 km klim tot 9%), Lierneux (kofie gedronken, de tas gevuld bij Carrafour en het hotel besproken), Montleban, Cettture naar Alhoumont. Vlak voor Cetture haalden we een fietser in, die met volle bepakking opweg was naar Zuid-Frankrijk. John en ik vragen ons af wanneer hij daar aankomt, want bij het eerst volgende klimmetje stapte hij af en ging wandelend naar boven. We zitten nu in restaurant/hotel Le Relax, waar we om 16:00 aan kwamen. Nadat we ons hebben gedouchd, lekker relax met een pilsje op een zonnig terras gezeten. We hebben ons vandaag maar eens verwend en hebben halfposion genomen. Om 19:00 zaten we aan het 4-gangen diner: amuse, loempia met saus, cracker met zalmmoes en stukjes bloedworst met appelmoes; asperges met hollandaise saus, garnalen en gerookte zalm; soep van jonge wortelen en meloen (heerlijk pittig); eendeborst, aangemaakte andijvie en aardappelpuree in peervorm en een coupe ijs met slagroom. Ja, na een nacht in een jeugdherberg mag het dit keer wel iets meer, zei John! Hij fietst constant met een 'bick smile' rond! Morgen gaan we naar Luxemburg en denken we aan een overnachting in Ettelbruck.

Poulien

fijn dat jullie genieten, keep smiling John.

Ankie

Zo te horen hebben jullie het totale lopend buffet opgegeten; iets wat John, als hij in een goeie bui is, wel is toevertrouwd. ;-))
Volgens mij wordt het weer een supertocht! Mooi weer, mooie omgeving goed fietsmaatje: wat wil je nog meer.

Morgen heb ik mijn eerste optreden met Het Flower Power koor uit Heerenveen, in Heerenveen. Ik heb het op mijn Faceboek gezet. Super gezellig wordt het.

jullie ook veel plezier nog! Liefs van Ankie

Gerrit de Vries

Zeer herkenbaar die fietstochten door de Ardennen. Veel fietsplezier gewenst, Gerrit