Luxemburgtour-2014.reismee.nl

Dag 6 en 7

Zondag 7 september, van Erpeldange naar Oberbillig (90 km). Vanmorgen na een goede nachtrust om 7:00 van bed en om 8:00 zaten we aan een zeer uitgebreid ontbijt buffet. John en ik hebben het er dan ook goed van genomen en waren goed gevuld voor de reis. Nadat weer eerst de ketting van de fiets hebben gesmeerd, zaten we om 9:30 op de fiets. Het wordt eentonig, maar het weer was weer fantastisch. Weinig bewolking en volop zon, maar niet te warm. Alle dagen hebben we nog in een thermohemd en fietsshirt kunnen fietsen en op dit moment. (19:30) zitten we nog lekker op het terras. De tocht ging vandaag van Erpeldange via oa. Ettelbruck, Mersch, Heisforf en Dommeldange naar Luxemburg-Stad. In Luxemburg-Stad wilden we naar het centrumwas het even lastig om de weg te vinden.. Onderweg hadden we nog een leuk voorval. Van een zijweg naderden ons een groep dikbuikige wielrenners op een racefiets, die achter ons aan gingen. Op het moment dat ze ons inhaalden, haakten wij aan, maar gingen even later weer over hun heen. De groep liet dat uiteraard niet aan hun kant voorbij gaan en haakten aan. Maar na een tijdje viel de groep uiteen en moesten ze ons laten gaan. In Luxemburg-Stad aangekomen wilden we naar het centrum, maar dat viel nog niet mee. Via vele bochtige straatjes en steile klimmen was het al 13:00 dat we bij Oscars bar aan de koffie zaten. Na de koffie met de lift naar boven, langs Willem III , over de kunstmarkt en naar Office Tourisme voor inlichtingen over de route naar Trier. Om op route naar Trier te komen was niet gemakkelijk. De Groene weg route loopt over de zeer hoge brug boven Luxemburg-Stad en het beginpunt van de route naar Trier ligt daar zo'n 100 meter onder. Het heeft ons zeker wel een uur gekost om op route te komen. Van Luxemburg-Stad zijn we via oa. Senningerberg, Betzdorf en Maternach naar Ooberbillig gefietst. Gelukkig hadden we daar vrij snel een hotel en om 17:45 hebben we ons ingeschreven in hotel......... Om 19:00 de plaats in, een biertje gepakt en een heerlijke sigeuner schnitzel. Daarna nog even naar de feesttent en om 22:30 naar onze kamer. Maandag 8 september, van Oberbillig naar Kyllburg (80 km) Ondanks het lawaai van het feestgedruis voor ons hotel, vannacht goed geslapen en om 7:00 weer van bed. De tassen weer ingepakt en na een goed ontbijt zaten we om 9:00 weer op de fiets richting Trier. Het eerste stuk tot Trier waas een makkie, overwegend vlak, over een rijwielpad langs de Moezel. Bij Trier aangekomen zijn we van de route afgeweken en zijn het centrum in gereden. Hebben daar een uurtje rondgekeken en wat foto's gemaakt, van oa. de Porta Nicra, waarna we om 11:10 weer onze tocht vervolgden. Vanaf Trier ging het zo'n 8 km langs de Moezel om daarna de Eifel in te gaan. Vanaf de Moezel ging de tocht via oa. Ehrang, Kordel, langs Bitburg naar Kyllburg. Het eerste stuk door de Eifel was nog reddelijk vlak, maar de laatste 30 km werd het echt serieus. Constant korte felle klimmen van zo'n 200 tot 4000 meter, tot 10 à 12%, met relatief korte afdalingen. Echt van die kuitenbijters. Maar door een fantastisch mooi landschap en weer fantastisch fietsweer. Vanmorgen eerst sluierbewolking, maar in de middag brak de lucht open en kwam de zon. In Falzel hebben we bij een ijssalon koffie gedronken. Een koek of gebak moesten we maar bij de bakker 20 meter verderop halen. Dat soort taakjes zijn aan John toebedeeld en is hem ook wel toevertrouwd. Dit keer werd het voor ieder een enorm stuk cake gebak met aardbeien. We hadden in ieder geval genoeg calorieën om een 20/30 km door te fietsen. Om ca. 17:00 reden we Kyllburg binnen, eerst nog even geschopt bij Lidl en toen een hotel gezocht. We zitten nu bij Gasthaus Zur Post en hebben smakelijk gegeten in Pizzeria Bella Italia. John een pizza en ik en spaghetti ovenschotel. Wederom een zeer geslaagde dag en morgen weer verder de Eifel in.

Gerrit de Vries

Ja, Oberbillig aan de Moezel ken ik nog goed van de GR5 wandeling naar Nice. Dank voor je gedetailleerde verslag Piet, is leuk om te volgen. Denk dat het weer goed blijft tot Heerenveen. Groetjes, Gerrit